Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

W Skierniewicach restaurują piwiarkę

Collapse
X
 
  • Filtruj
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

  • W Skierniewicach restaurują piwiarkę

    Artukuł trochę archiwalny, ale w tym dziale chyba może być.

    Członkowie Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei przywracają świetność wagonowi - chłodni do przewozu piwa z 1912 roku.

    Projekt renowacji piwiarki jest kolejnym projektem Parowozowni Skieriewice. Wcześniej członkowie stowarzyszenia przywrócili do stanu pierwotnego wagon 4 klasy ("Fakultativwagen" pochodzący z firmy L.Steinfurt z roku 1889) i wózek motorowy WM5- 4 872 (ZNTK Wrocław 1964).

    Piwiarkę zbudowano w Ringohofferovych Zavodach w Pradze Smichowie w 1912 r. dla jednego z browarów, na terenie monarchii austro-węgierskiej. Po roku 1918 służył na terenie Czech jako prywatna własność jednego z tamtejszych browarów. Zawierucha II wojny światowej spowodowała, że piwiarka trafiła po 1945 roku na stan PKP. Po 1945 roku, jako własność kolei pracowała w dzierżawie m.in. dla Żywieckich Zakładów Piwowarsko-Słodowniczych. Przed rokiem 1968 została skreślona z inwentarza i przeznaczona na cele techniczno-gospodarcze PKP. Służyła m.in. jako magazyn na kołach w Słotwinach koło Łodzi.

    Po otrzymaniu przez PSMK, przez dwie dekady wagon oczekiwał na swoją kolej - rozmaite próby znalezienia sponsora z branży piwowarskiej pozostawały bez echa. Dopiero w 2011 r. udało się pozyskać środki z budżetu miasta Skierniewice. Władze miasta chciały w ten sposób podkreślić wieloletnie piwowarskie tradycje Skierniewic.

    Istniejący w Skierniewicach Parowy Browar Władysława Strakacza, warzący jedne z lepszych w środkowej Polsce gatunków piwa, transportował je do wielu składów i odbiorców na terenie kraju. Posiadał dwa podobnego typu specjalne wagony chłodnie, stacjonujące i utrzymywane na terenie skierniewickiej Parowozowni.

    Warto dodać, że jeden z wagonów zbudowano na zamówienie Browaru Strakacza w poznańskich zakładach Cegielskiego. Podtrzymując tradycje piwowarskie miasta planuje się przy odtwarzaniu oznaczeń pojazdu - w sposób możliwy historycznie uwzględnić napisy informujące o jego skierniewickiej tożsamości.

    W okresie wiosenno-letnim nastąpił demontaż spróchniałego, w większości już nie oryginalnego poszycia. Wykonano prace ślusarskie umożliwiające wysłanie wagonu do specjalistycznego zakładu celem oczyszczenia konstrukcji i jej zabezpieczenia antykorozyjnego. W dalszym etapie prac przewidywane jest odtworzenie odeskowania pojazdu, zgodnie z pierwotną dokumentacją techniczną. Członkowie PSMK przewidują w miarę możliwości finansowych i technologicznych zakończenie podstawowego etapu prac w 2012 r.
    Żródło: Kurier Kolejowy

  • #2
    Może w ramach atrakcji organizatorzy Festiwalu Birofilia ściągną ten wagon na czas imprezy w przyszłym roku do Żywca. Fajna atrakcja by była
    Polakom gratulujemy BRACKIEGO
    "Jest jedna zasadnicza rzecz określająca wyjątkowość człowieka - pasja"
    http://picasaweb.google.com/d.jochman

    Comment


    • #3
      Wagon powinien wg mnie być odtworzony w pierwotnej wersji czyli w barwach browaru który zamówił go w praskiej fabryce. Artykuł niestety nie podaje jaki to CK browar był jego pierwszym właścicielem. Może Okocim a może zupełnie inny nie znajdujący się na polskich ziemiach.
      W sumie jeśli przybierze barwy Strakacza to też będzie ciekawie. Browaru już dawno nie ma a pozostanie wagon. Ciekawie gdzie go wyeksponują bo jeśli gdzieś "pod chmurką" to szkoda ludzkiej pracy Nie kojarze żadnego zadaszonego muzeum kolejnictwa w Polsce.
      Piętnastego czerwca roku dwa tysiące czwartego zbóje z bandy Heńka zamkły "Królewskiego" !!!
      1944 - brunatni niszczą Browar Haberbuscha. W 60. rocznicę zieloni niszczą Browar Warszawski.

      Zbiór etykiet z Tanzanii, zbiór polskich bloczków kelnerskich sprzed 1945 roku i et z motywem borsuka na Facebooku

      Comment


      • #4
        Nie byłem w Skierniewicach, ale wydaje mi się, że muzeum ma do dyspozycji część pod dachem na hali wachlarzowej. Myślę że chociaż na zimę będzie tam chowany.

        W Jaworzynie Ślaskiej, muzeum też ma dach nad głową (chociaż częściowo).

        Comment


        • #5
          Kilka zdjęć i informacja o przebiegu I etapu prac.

          http://skierniewice24.pl/index.php/c...3%B3w-stakacza

          Comment


          • #6
            Pierwotnie zamieszczone przez Użytkownika zeko Wyświetlenie odpowiedzi
            Może w ramach atrakcji organizatorzy Festiwalu Birofilia ściągną ten wagon na czas imprezy w przyszłym roku do Żywca. Fajna atrakcja by była
            To ja, jako jedna z osób koordynujących odbudowę pozwolę sobie zabrać głos - wagon jest niestety wciąż w odbudowie - jesteśmy organizacją społeczną bez etatów i nie zawsze starcza czasu na prace przy tym zabytku miłym i miłośnikom kolei i birofilom ;-). Tak więc jak się zrobi cieplej - zapraszamy w soboty do Skierniewic do pomocy przy wagoniku ;-).
            Pozdr.
            Ariel Ciechański
            Polskie Stowarzyszenie
            Miłośników Kolei
            Pozdrawiam
            Ariel
            Odbudowujemy wagon do przewozu piwa!
            http://www.psmk.org.pl/category/piwiarka/

            Comment


            • #7
              Pierwotnie zamieszczone przez Użytkownika Cooper Wyświetlenie odpowiedzi
              Wagon powinien wg mnie być odtworzony w pierwotnej wersji czyli w barwach browaru który zamówił go w praskiej fabryce. Artykuł niestety nie podaje jaki to CK browar był jego pierwszym właścicielem. Może Okocim a może zupełnie inny nie znajdujący się na polskich ziemiach.
              Z tą pierwotną wersją to ja bym tak nie szalał ;-). Ja powstawał linkowany przez Was artykuł historia wagonu była pełna białych plam. Dzięki głównie współpracy z czeskimi miłośnikami kolei udało się ustalić co następuje:

              Wagon znajdujący się w zbiorach PSMK zbudowano w 1912 r. w fabryce Ringhofferovy Závody w Pradze-Smichovie dla browaru Plzeňský společenský pivovar Prior w Pilźnie. Otrzymał on numer fabryczny 81876 i oznaczenie kolei austrowęgierskich kkStB Gb 323 499. Był przedstawicielem typowych wagonów do przewozu piwa produkowanych w latach 1902–1914 na terenie obecnych Czech. W 1913 r. numer kolejowy wagonu zmieniono na 221 429. Po powstaniu ČSD otrzymał on pierwotnie oznaczenie Gp 510 554. W momencie przejęcia (1925 r.) dotychczasowego właściciela przez Měšťanský pivovar Plzeň (obecnie Plzeňský Prazdroj) oznaczenie serii uległo na Lp. W barwach tego ostatniego browaru (obok pięciu podobnych wagonów o numerach 510 549 – 510 553) jeździł do okresu II wojny światowej i na teren Czechosłowacji już nie powrócił – był jednym z 6 wagonów, które do browaru już nie powróciły (ostatnie dotarły w 1952 r.). W wyniku drugiej wojny światowej wagon znalazł się na terytorium Polski i oznaczony jako 760 560 S a następnie 716 560 Sp był przez PKP dzierżawiony różnym browarom. Po zakończeniu eksploatacji służył jako wagon techniczno-gospodarczy, a następnie trafił do zbiorów PSMK.

              Pierwotnie zamieszczone przez Użytkownika Cooper Wyświetlenie odpowiedzi
              W sumie jeśli przybierze barwy Strakacza to też będzie ciekawie. Browaru już dawno nie ma a pozostanie wagon. Ciekawie gdzie go wyeksponują bo jeśli gdzieś "pod chmurką" to szkoda ludzkiej pracy Nie kojarze żadnego zadaszonego muzeum kolejnictwa w Polsce.
              Spokojnie, mamy swój dach w Parowozowni Skierniewice, z każdym rokiem coraz bardziej szczelny ;-). Zainteresowanych aktalnym stanem prac pozwolę sobie odesłać pod adres http://www.psmk.org.pl/category/piwiarka/ ;-).
              Pozdrawiam
              Ariel
              Odbudowujemy wagon do przewozu piwa!
              http://www.psmk.org.pl/category/piwiarka/

              Comment


              • #8
                Gwoli kronikarskiego obowiązku - powoli rodzą się ściany wagonu.
                Attached Files
                Pozdrawiam
                Ariel
                Odbudowujemy wagon do przewozu piwa!
                http://www.psmk.org.pl/category/piwiarka/

                Comment


                • #9
                  Większość ścian zewnętrznych już docięta i dofrezowana. Powoli zbliża się moment ich malowania i montażu :-)
                  Attached Files
                  Pozdrawiam
                  Ariel
                  Odbudowujemy wagon do przewozu piwa!
                  http://www.psmk.org.pl/category/piwiarka/

                  Comment


                  • #10
                    Reklama Piwiarki Browaru W. Kijok & Comp.

                    Inserat 1886 r.
                    Attached Files
                    „Wam kury szczać prowadzić, a nie politykę robić”

                    "Pamiętaj, że piwo, które nawarzysz inni pić będą-nawarzone zatem winno być więcej niż dobre".

                    Nie jestem certyfikowanym sędzią PSPD.

                    Comment


                    • #11
                      Szczególnie ciekawi mnie ta opieka konduktorów sugerując przewóz zwykłymi wagonami pasażerskimi...
                      Pozdrawiam
                      Ariel
                      Odbudowujemy wagon do przewozu piwa!
                      http://www.psmk.org.pl/category/piwiarka/

                      Comment


                      • #12
                        Stan prac na grudzień 2015 ;-).
                        Attached Files
                        Pozdrawiam
                        Ariel
                        Odbudowujemy wagon do przewozu piwa!
                        http://www.psmk.org.pl/category/piwiarka/

                        Comment


                        • #13
                          Browar Jędrzejów w 1938 roku zamieścił ogłoszenie o sprzedaży lub wydzierżawieniu wagonu chłodniczego o tonażu 10t. Ostatnia rewizja okresowa z 1937 roku.
                          „Wam kury szczać prowadzić, a nie politykę robić”

                          "Pamiętaj, że piwo, które nawarzysz inni pić będą-nawarzone zatem winno być więcej niż dobre".

                          Nie jestem certyfikowanym sędzią PSPD.

                          Comment


                          • #14
                            Garść ciekawostek: w roku 1933 polskie browary dysponowały 402 wagonami piwnymi, w tym 377 - to były wagony własne (25 wynajmowano bądź od PKP, bądź od towarzystw zagranicznych). W 1935 roku wszystkie dopuszczone do ruchu piwiarki przemierzyły 1 636 61 km. W roku 1936 browary przeznaczyły do ruchu 251 wagonów piwnych. Były to w większości wagony nowe, gdyż 136 zbudowano już po wojnie, pozostałe pochodziły z okresu krótko przedwojennego. Spadek liczebności w stosunku do 1933 roku jest dość znaczny, ale wynikał on m.in. ze zmiany przepisów. Wagony powinny być zaopatrzone w tzw. hamulce Westinghouse’a . Takich było co prawda tylko 53, jednak wiele browarów zdecydowało się na czasowe wycofanie wagonów z ruchu i ich modernizację. Wagony dzielono z uwagi na nośność: dwunastotonowe (takich po polskich torach jeździło 105 sztuk), piętnastotonowe (99 sztuk) i dziesięciotonowe (27 sztuk). W sumie potencjał dość znaczny. Potentatem na polskim rynku były zakłady w Sanoku (w latach 30-tych noszące nazwę: Polskie Fabryki Maszyn i Wagonów L. Zieleniewski w Krakowie, Lwowie i Sanoku sp. akc. - wcześniej: Zjednoczone Fabryki Maszyn, Kotłów i Wagonów - L. Zieleniewski i Fitzner Gamper S.A. Fabryka Sanocka). Zakłady obsługiwały m.in. browary Okocim, Żywiec, Zjednoczone Browary Warszawskie czy Lwowskie Towarzystwo Akcyjne Browarów. Nie udało mi się natrafić na ślad zachowanego wagonu piwnego z tej fabryki, co nie znaczy, że takowy nie stoi gdzieś na jakiejś zapomnianej bocznicy. Może miłośnicy kolei coś podpowiedzą? Po II wojnie światowej wszystkie zachowane wagony trafiły na stan PKP, które użyczało je browarom, świadcząc (jako monopolista) usługi transportowe. W praktyce przystosowanymi do tego wagonami wożono piwo tylko z największych browarów. Ale to już zupełnie inna historia.

                            Comment


                            • #15
                              Pierwotnie zamieszczone przez Użytkownika slawekkazek Wyświetlenie odpowiedzi
                              Garść ciekawostek: w roku 1933 polskie browary dysponowały 402 wagonami piwnymi, w tym 377 - to były wagony własne (25 wynajmowano bądź od PKP, bądź od towarzystw zagranicznych). W 1935 roku wszystkie dopuszczone do ruchu piwiarki przemierzyły 1 636 61 km...
                              A źródło tych informacji? Bo podobne informacje ja wyciągnąłem...
                              Pozdrawiam
                              Ariel
                              Odbudowujemy wagon do przewozu piwa!
                              http://www.psmk.org.pl/category/piwiarka/

                              Comment

                              Working...
                              X